Wikia

Yoda
Yoda CW3
Thema Star Wars
SubthemaEpisode II: Attack of the Clones
Accessoires

Lichtzwaard (groen)
Wandelstok
Rugzak (Open)

Introductie

2002

Yoda is een minifiguur, oorspronkelijk geïntroduceerd in 2002 als onderdeel van het Star Wars - Episode II: Attack of the Clones thema. Het minifiguur is een weergave van het personage uit de filmsaga Star Wars die, op deel IV na, in alle films voor komt.

Samenstelling

Yoda heeft een speciaal gevormd groen hoofd met twee grote oren opzij, groene handen en korte benen. Door de jaren heen zijn er verschillende varianten uitgebracht:

Yoda lsw051
sw051 Episode II: Attack of the Clones classic, met crèmekleurige Jedi kleding met bruin hemd en met tekening van fluit
BrickLink ico Minifiguur op BrickLink
Yoda lsw219
sw219 Clone Wars Clone Wars, met oranje hemd en duidelijke ogen
BrickLink ico Minifiguur op BrickLink
Yoda sw358
sw358 Seasonal Santa Yoda, in rood Kerstman pak, met bruine wandelstok en donker tan open rugzak
BrickLink ico Minifiguur op BrickLink
Yoda lsw446
sw446 Clone Wars Clone Wars, nu met wit haar
BrickLink ico Minifiguur op BrickLink

Verhaal

Quote: "Size matters not. Look at me. Judge me by my size, do you? Hmm? Hmm. And well you should not. For my ally is the Force,and a powerful ally it is." -- Yoda tijdens Luke´s training.

Yoda is een Jediridder en wordt algemeen beschouwd als de belichaming van rechtvaardigheid. Op het gebied van wijsheid was Yoda de sterkste Jedi ooit. Zijn reputatie van sterkste Jedimeester is welverdiend vanwege het grote aantal Jediridders die hij heeft getraind, waaronder Mace Windu, Count Dooku en Luke Skywalker. Het is niet bekend wanneer Yoda een Jedi is geworden. Er doen onder fans echter geruchten de ronde dat Yoda op zijn 50e een Jediridder werd en op zijn 100e Jedimeester. Opvallend is zijn taalgebruik: Yoda heeft de neiging om plaats en tijd te verwisselen met onderwerp en persoonsvorm. In plaats van "We must destroy the Sith" zegt Yoda "Destroy the Sith we must".

Episode I

Ten tijde van Episode I is Yoda al meer dan 800 jaar oud. De Duistere Kant (Dark Side) begint in deze periode meer macht te krijgen. Yoda waarschuwt vaak voor de gevaren en onduidelijkheden van de Duistere Kant. Op het moment dat de Jedi-meester Qui-Gon Jinn gedood wordt door Darth Maul, voelt Yoda dat er nog een (sterkere) Sith is. Ondanks zijn grote beheersing van De Kracht (The Force) lukt het Yoda echter niet om erachter te komen dat Darth Sidious de grote man achter de Duistere Kant is.

Episode II

In Episode II voorziet Yoda een nieuwe oorlog. De Jedi-meester Count Dooku, een oude leerling van Yoda, heeft na de dood van Qui-Gon Jinn de Jedi-raad verlaten. Count Dooku heeft een verbond gesloten met belangrijke ordes, en probeert een eigen rijk op te zetten. Hij krijgt steeds meer macht over duizenden stelsels. Als deze stelsels zich probeerden af te scheiden van de Galactische Republiek, wordt er gelijktijdig een aanslag gepleegd op de senator van Naboo, Padmé Amidala. De Jedimeester Obi-Wan Kenobi gaat op zoek naar de dader, en komt er achter dat er ondertussen een gigantisch klonenleger wordt gemaakt voor de Republiek. Zijn speurtocht leidt via een omweg naar Geonosis. Daar wordt een ander leger gebouwd, onder het bevel van Count Dooku. Obi-Wan Kenobi wordt aangevallen en gearresteerd. Yoda probeert samen met Mace Windu, Kenobi te redden en Count Dooku te stoppen. Mace Windu reist met 200 Jedi-ridders naar Geonosis, maar hij verliest de strijd, en bijna al zijn Jedi-ridders worden gedood. Als hij met de laatste 15 overlevenden is omsingeld, verschijnen er opeens schepen vol Clone Troopers, en Yoda. Na een heftige strijd moet Dooku zich terugtrekken. Anakin Skywalker en Obi-Wan Kenobi (inmiddels bevrijd) achtervolgen hem, maar kunnen niet op tegen de krachten en ervaring van Dooku. Yoda komt net op tijd om hen te redden en gaat het gevecht aan. Yoda verslaat Dooku, maar toch kan Dooku nog ontsnappen. Na dit gevecht om Geonosis begint de oorlog tussen de Galactische Republiek, met Jedi-ridders, geholpen door de Clone Troopers, tegen de Separatisten, onder leiding van Dooku.

Episode III

In Episode III zet Darth Sidious zijn strategie voort om zijn keizerrijk te beginnen. Hij slaagt erin om Anakin Skywalker vanuit het Jedikamp naar zijn kant over te laten lopen en brengt met zijn hulp veel Jediridders om het leven. Yoda en Obi-Wan Kenobi weten aan de brute moordpartij te ontkomen, en ontdekken tot hun afschuw wat er gaande is. Yoda gaat eerst het gevecht aan met Darth Sidious, maar verliest dit. Daarop vlucht hij naar de planeet Dagobah, waar hij in ballingschap vele jaren zal doorbrengen.

Episode V

In Episode V wordt Yoda bezocht door Luke Skywalker, de zoon van Anakin. Yoda weet dat Luke de enige persoon is die de balans kan herstellen tussen goed en kwaad. Yoda besluit Luke eerst uit te testen door niet te onthullen wie hij werkelijk is, en ontdekt al snel dat Luke net zo impulsief is als zijn vader. Daarom is Yoda eerst tegen het plan Luke te trainen, maar de geest van Obi-Wan weet hem om te praten. Yoda slaagt erin om van Luke een Jediridder te maken. Hoewel Luke in de ogen van Yoda te vroeg weggaat om verder te vechten tegen het Galactische Keizerrijk, keert Luke later terug om zijn training af te maken.

Episode VI

In Episode VI keert Luke nog eenmaal terug naar Yoda, die inmiddels sterk verzwakt is door ouderdom. Yoda vertelt Luke dat zijn training is afgerond, maar dat hij pas een echte Jedi kan worden als hij zijn vader verslaat. Kort hierna sterft Yoda op 900-jarige leeftijd en wordt één met "De Kracht". Yoda’s dood is uniek voor een Star Warsfilm omdat hij het enige personage is dat een rustige, natuurlijke dood sterft. Aan het eind van Episode VI keert Yoda’s geest nog even terug, samen met de geesten van Obi-Wan Kenobi en Anakin Skywalker.

Yoda CW lichtzwaard

Notities

  • Yoda is ook een speelbaar personage in alle LEGO Star Wars videogames.
  • Bij de introductie in 2002 was Yoda het eerste minifiguur met een duidelijk andere hoogte door de invoering van kortere benen. Sindsdien zijn er een aantal kleine minifiguren, zoals Ewoks, jonge Anakin Skywalker en een jonge Boba Fett.
  • Yoda's hoofd is van rubber, in tegenstelling tot de normale plastic, omdat dat beter vormbaar is.

Verwijzingen

Optredens

Sets

Yoda lsw051
sw051
4502 box art
4502 X-wing Fighter Episode V: The Empire Strikes Back met bruine wandelstok en neon-groen lichtzwaard
Yoda lsw051
lsw051
4502 box art
4502 X-wing Fighter (Original Trilogy Edition) Episode V: The Empire Strikes Back met bruine wandelstok en neon-groen lichtzwaard
Yoda lsw051
sw051
7103 handleiding
7103 Jedi Duel Episode II: Attack of the Clones eerste optreden,
met neon-groen lichtzwaard
Yoda lsw051
sw051
7260 box art
7260 Wookiee Catamaran Episode III: Revenge of the Sith met bruine wandelstok
Yoda sw358
sw358
7958 box detail
7958 Star Wars Advent Calendar Seasonal
Yoda lsw219
sw219
7964 box art
7964 Republic Frigate Clone Wars
Yoda lsw446
sw446
75002 box art 1
75002 AT-RT Clone Wars met groen lichtzwaard
Yoda lsw051
sw051
4502 box art
K10131 Battle of Yavin Collection Episode V: The Empire Strikes Back met bruine wandelstok en neon-groen lichtzwaard
in set 4502 X-wing Fighter

Andere producten

Yoda lsw051
sw051
3804 set
3804 Yoda Key Chain Episode III: Revenge of the Sith sleutelhanger met kralen
Yoda lsw051
sw051
3947 set
3947 Yoda Key Chain Episode II: Attack of the Clones sleutelhanger
Yoda lsw051
sw051
850354 box
Yoda lsw051
sw051
P1734 box
P1734 Yoda Pen Episode II: Attack of the Clones pen
Yoda lsw051
sw051
P3106 box en set
P3106 Yoda Pen Episode III: Revenge of the Sith pen
Yoda lsw051
sw051
P3706 box
P3706 Yoda Clip Pen Episode III: Revenge of the Sith pen
Yoda lsw051
sw051
M228 box
M228 LEGO Star Wars Yoda Magnet Set Episode III: Revenge of the Sith magneet, met neon-groen lichtzwaard

Videogames

Yoda lsw219
sw219
Star Wars III The Clone Wars box art klein
LEGO Star Wars III: The Clone Wars Clone Wars

Films

Galerij

Around Wikia's network

Random Wiki